logo

 

Poznamenejte si do kalendáře !

Akce Mateřské školy

ŘÍJEN 2020

 

7.10. Zahajuje taneční kroužek

13.10. Loutkohraní

21.10. Šípková Růženka

22.10. Malá medvědí pohádka

 

Z důvodu opatření daného vládou ČR (COVID-19) se letos neuskuteční oblíbená plánovaná říjnová akce pro děti a rodiče - DÝŇOVÁNÍ.

 


 

ZNOVU PŘIPOMÍNÁM:

 

Nedávejte dětem do MŠ (hlavně novým dětem docházejícím do žluté třídy)...

 

Do mateřské školy nepatří zlato, šperky, drahé hračky, drahé značkové oblečení a malá autíčka, mini hračky z Kinder vajíček.

 

Ve skříňkách neponechávejte žádné léky, potraviny ani cukrovinky a na skříňkách nenechávejte batůžky. Ty jen v případě, že půjde vaše dítě do plavání /II. pololetí/. Je zbytečné dávat dětem láhve s pitím a svačinky.

 

Po obědě vám děti ze žluté třídy přivedeme do šatny.

 

ŽÁDÁME VÁS O RESPEKTOVÁNÍ NAŠICH POKYNŮ A POŽADAVKŮ. DĚKUJEME.

 


 

 

TÝDENNÍ ÚKOLNÍČEK pro školní rok 2019/2020

 

Téma 18.5. - 22.5. "Zvířata a jejich mláďátka"

Ahoj holky, ahoj kluci... za chvíli se snad již setkáme v naší školce. Posíláme již poslední úkoly z našeho ÚKOLNÍČKU. Pěkně si je užijte a těšíme se na vás! :-)

1.) Umíš a znáš písničku "Když jsem já sloužil" ? Určitě ano, ve školce ji často zpíváme

 

2.) Zkus vyjmenovat, jaká zvířátka v písničce jsou. Spočítáš je?

  • Nápověda: kuřátko, kachnička, husička, vepřík, telátko, kravička.

 

3.) Povídej si doma o zvířátkách, která můžeš vidět na vesnici, na dvorku, u babičky a dědečka, na farmě...

 

4.) Jaké dělají zvuky, kde bydlí, čím se živí, jak vypadají, jakou mají barvu, srst, jak se staráme o zvířata,...

 

5.) Dáme ti pár hádanek... uhodneš?

  • Má to dva rohy, čtiři nohy, dlouhou bradku. Co je to? (koza)
  • Je to velké zvíře, má čtyři nohy, krásnou hřívu a jeho mláděti se říká hříbě. (kůň)
  • Zkus vymyslet další hádanky sám/a...
  • A něco pro velmi šikovné děti :-)
  • Nejraději na práci přikrčená líhá, v očích se jí rozsvěcí, když na myšku číhá. Co je to?
  • Po obloze pluje, na louce si skáče, trká, vyhazuje, má vlněný fráček.
  • Umí stříhat ušima a má tvrdou palici. Jeho jméno slušívá nejzadnější lavici.
  • Malý, velký, bílý, černý, svému pánu vždycky věrný, ocáskem vrtí z radosti, pochutnává si na kosti.
  • I když nemá žvýkačku, ustavičně zvýká, maminku má rohačku a tatínka býka.
  • Kdo má ruce ušpiněné, ať si říká jeho jménem. Uň, uň, uní, uní, tlustý je a funí.
  • Jdou, jdou, jdou jedna za druhou, kolem našich dvří, mají bílé peří. Jdou, jdou, jdou, v řadě za sebou.
  • Víte, kdo tak nahlas štěká, kdo zloděje v noci leká, kdo uhlídá dům i ves? Ano, správně........!
  • Když udělá ko-ko-ko, načechrá si peří. Bude vejce naměkko pro mě na večeři. Obilí i zrnko máku hned si vezmu do zobáku. Za to snáší vajíčka. Kdopak je to?
  • Je to zvíře chrochtavé, neustále špinavé. Navíc není králem v kráse! Poznali jste? Je to ........ .
  • Na louce travičku přežvykuje, přátelsky ocasem pohupuje. Až budeš mít chuť na mlíčko, vzpomeň si na ni maličko.
  • Jeho tělo vlna zdobí, ovečkám svým šéfuje. Tvrdohlavý je a zlobí, do stáda se houfuje. Bílý kožich chundelatý, na krku zvonec zlatý. Z nebe z kopečka přiběhla k nám ............ . Uhádli jste?

 

6.) Nauč se říkandu a řekni, kterou hlásku slyšíš na začátku slova Ovečka.

  • Ovečky se pasou samy,
    jehňátko se drží mámy..
    Okolo ovce se točí,
    ta z něho nespustí oči.

 

7.) Pořádně si prohlédni obrázek...

  • Všechna zvířátka správně pojmenuj.
  • Urči první písmeno v jejich názvu
  • Roztleskej na slabiky slova zvířátek. Začni od prvního řádku, z leva do prava...

 

domaci zvirata

 

  • Příloha č. 18 - puntíkem označ počet slabik
  • Vyjmenuj správně celé zvířecí rodiny (kráva, býk, tele.... slepice, kohout, kuře.... kůň, klisna, hříbě,....)
  • Příloha č. 19 - najdi správnou cestu - Kde je máma?
  • Pokud máš doma nějakou encyklopedii zvířátek... prohlédni si, popisuj, povídej co vidíš.
  • Pozoruj zvířátka i venku. Na procházce můžeš vidět holoubka, kočku, pejska...
  • Příloha č. 20 - kdo do řady nepatří
  • Příloha č. 21 - půlené obrázky
  • Příloha č. 22 - spoj slova do rýmu (dva pracovní listy)

 

8.) Další pěkná říkanka...

  • Od kočičky koťátko,
    pejsek, fena, štěňátko.
    Od kravičky telátko,
    kozel, koza, kůzlátko.
    Od prasátka selátko,
    beran, ovce, jehňátko.
    Od koníka hříbátko,
    kohout, slípka, kuřátko.
    Hospodaří zdárně, na té naší farmě.

 

9.) Procvičíme si uvolnění zápěstí, správný úchop pastelky, na pastelku netlač a při vykreslování nepřetahuj...

 

10.) Hra s kartami...

  • Vystřihni obrázky zvířátek a zahrej si hru...
  • Maminka, tatínek nebo sourozenec ti budou kartičky ukazovat a měnit a tvým úkolem je zvířátko předvest (zvuky, pohyby, znázornění pantomimou... cokoliv tě napadne).
  • Obměna - tajně si vyber zvířátko, předváděj a ostatní můžou hádat, co předvádíš.

 

karty

 

11.) Můžeš se kouknout na pohádku :-)

 

12.) Popros, aby ti krátkou pohádku někdo přečetl...

  • Příloha č. 25 - příběh O chytré ovečce

 

13.) Po pohádce se protáhneme... Můžete se k tomu naučit i říkanku...

  • Něco ťuklo, vejce puklo.
    Kuře z něho na svět juklo! (děti se skoulí do klubíčka)
    Ťuky, ťuky, ťuk!
    Já jsem kuře jako buk. (protáhnout se, vyskočit)
  • Pipi, pipi, pipky, ( chodíme jako kuřátka)
    já jsem rádo, kde jsou slípky.
    Pipi, pipi, pipi, pip,
    u maminky je hned líp. (běžíme k mamince a zobají)
    Pod stolem drobky,
    kuřátka zobky.
    Moc nás, moc nás,
    utíkejte pryč od nás. (kuřátka se rozeběhnou)

 

14.) Vyrobíme si pejska podle předlohy...

 

pes

 

15.) Vystřihni si zvířátka a vytvoř skupinu, která tvoří hejno a ze skupiny zvířat vytvoř stádo /je třeba udělat dětem více kopií/

 

zvirata

 

  • Naše kočka strakatá
    Naše kočka strakatá,
    měla čtyři koťata.
    Jedno mourek, druhé bílé,
    třetí žluté, roztomilé,
    A to čtvrté strakaté,
    Po mamince okaté.

 

16.) Nesmíme zapomenout na kočičku. Takže si zpracuj pracovní list a domaluj kočičce klubíčko. A kdo si troufá, může si ji i sám namalovat podle návodu...

 

kocka

 

kocka2

 

17.) Pořádně si prohlédni obrázek. Co myslíš, na kterém obrázku je zvířátko spokojenější? A dokážeš řici proč?

 

zvirata2

 

18.) Běž se proběhnout ven, nezapomeň si pořádně umývat ruce a ústa, ať jsi zdravý a moc se na tebe již těšíme v naší MATEŘSKÉ ŠKOLE :-)

 

Téma 4.5. - 7.5. "Kam chodí maminka s tatínkem do práce"

"Každý má své povolání,
práci, čili zaměstnání.
Jeden třeba dobře vaří,
jinému se v hudbě daří,
další dobře sportuje,
jiný moři holduje,
jeden učí malé děti, jiný zase mete smetí,
někdo třeba lidi léčí,
další umí spoustu řečí."

Pokud se vám děti básnička líbí, můžete se ji naučit.

Čím je tvoje maminka a tatínek? Kam chodí do práce? Znáš odpovědi na tuto otázku? Pokud ne, zkus se svých rodičů zeptat. A víš proč chodí dospělí do práce a co znamená přísloví, že bez práce nejsou koláče?

1.) Nakresli, čím chceš být, až vyrosteš...

2.) Znáš některá povolání? Co jednotlivá povolání dělají?

  • Zkus si rozšířit slovní zásobu o slovesa...
  • Lékař / doktor - léčí nemocné, předepisuje léky
    Učitel - učí děti
    Pekař - peče
    Automechanik - opravuje auta
    Kuchař - vaří
    Zedník - staví
    Řidič - řídí auto
    Prodavač - prodává

3.) Zvládneš s maminkou nebo tatínkem vymyslet další povolání?

4.) Dokážeš správně spojit, které věci patří k jakému povolání?

5.) Které písmenko se ukrývá na začátku slov...

  • kuchař - zedník - učitel - popelář - švadlena - veterinář - doktor - hasič - kadeřnice

6.) Každé povolání je velice důležité...

  • Umíš si představit, že by nebyli popeláři? Co by se stalo, kdyby nám každý týden nevyvezli popelnice? Celé město by bylo zahlcené odpadky.
  • Že by nebyli pekaři? Kdo by upekl chléb, rohlíky?

7.) Hádanka...

  • Za volantem sedí, na dálnici hledí. Pomeranče a fíky dováží nám z Afriky.

8.) Motorika jazyka a rtů...

  • Co všechno může řidič řídit?
  • Rozkmitání rtů - zvuk motoru...
  • jeden traktor jede - t t t t
  • druhý traktor jede - d d d d
  • oba jedou naproti sobě - td td td td
  • a srazí se - tdc

9.) Zazpívej si s maminkou nebo tatínkem písničku o povolání a řemeslech...

  • Víš kdo je to Kalamajka, selka, co dělá švec, co vyrábí bednář? např...
  • Sedí švec na cestě ...
    Já jsem muzikant...
    Jede poštovský panáček...
    Šel zahradník do zahrady...
    Kalamajka ,mik, mik...
    Až já budu velká, bude ze mě selka...
    A já pořád kdo to tluče...

10.) Shlédni pohádku...

  • "Jak krtek ke kalhotkám přišel"
  • Dokážeš odpovědět na otázku... Kdo byl v pohádce švadlenou? (rákosníček)

11.) Vyber všechny kulaté knoflíky na šatech...

12.) Najdi, ze kterého klubíčka babička plete...

13.) Matematická pregramotnost...

  • Zahrejte si doma s hrací kostkou např. Člověče, nezlob se!
  • Také si můžeš zahrát s kostkou viz. pracovní list - Příloha č. 6
  • Pomůžeš pekařce spočítat koláče? Kolik koláčů je na talíři, tolik nakresli puntíků - Příloha č. 7

 

Téma 4.5. - 7.5. "Maminka má svátek"

Milé děti, moc vás všechny zdravíme. Jak se vám naposledy podařila cesta strašidelným hradem? Jste velké šikulky a určitě jste všechny úkoly hravě zvládly.

1.) Teď vám dáme hádanku. Určitě na ni hned přijdete...

  • Vaří, pere, žehlí, šije, koupe děti, hrnky myje. Odpovídá na otázky, dává pusu z velké lásky. Kdo je to? Správně, maminka !!!
  • Příloha č. 1

2.) Popiš svoji maminku...

  • Jaká je tvá maminka?
  • Jak vypadá tvoje maminka?
  • Co maminka ráda dělá?

3.) Zkus nakreslit maminku podle předlohy...

Hlavu zvládnu jedním tahem, ofinka ji ozdobí,
jedno oko, druhé oko, pusinka se nezlobí.
Všechno mojí mamce sluší, přičaruji obočí,
nesmí chybět nos a uši, než se vlásky zatočí.
Moje mamka parádivá má moc ráda pentličky,
tak i já jí zkouším kreslit roztomilé culíčky.
Podívám se z větší dálky, obrázek je hotový.
Aby obraz zarámoval, za úkol dám taťkovi.

4.) Teď je na řadě druhá hádanka...

  • Řídí auto, kdeco spraví. Co ho baví? Fotbal, zprávy. Když se vrací po práci, umí dělat legraci. Kdo je to? Ano, tatínek.

5.) Pantomimicky předveď...

  • Co dělá maminka? (vaří, pere, šije, umývá nádobí...)
  • Co dělá tatínek? (řídí auto, zatlouká hřebíky, hraje fotbal...)

6.) Zkus na obrázku najít věci, které často používá máma a které táta...

7.) Poznáš písmenka...

  • "M" jako MÁMA ?
  • "T" jako TÁTA ?
  • Zkus vymyslet co nejvíce slov na písmena M a T

8.) Hledej...

  • Najdi v srdíčku co nejvíce písmen "M" a zakroužkuj je červenou pastelkou... jak se ti to daří?
  • Příloha č. 4

9.) Všechny maminky na světě slaví každý rok svátek...

  • Ten připadá vždy na druhou květnovou neděli. Letos to připadá na tuto neděli 10. května. Máme naše maminky moc rádi. Co ty máš na mamince nejraději?
  • Můžeš se pro maminku naučit k svátku jako poděkování za to, že se o tebe pěkně stará tuto pěknou básničku...

Pro maminku
Maminko má, k Tvému svátku
nesu malou kytičku,
ale zato velkou lásku
mám pro Tebe v srdíčku.
Za to, jak se o mě staráš,
jsi ve světě nejdražší,
a proto Tě, maminko má,
mám ze všeho nejradši.

10.) Pomoz mamince nazdobit kabelku a roztřídit náušnice a korálky...

11.) Mamince určitě uděláš velikou radost...

  • když jí k svátku maminek vyrobíš nějaké pěkné přáníčko, nakreslíš pěkný obrázek nebo vyrobíš dárek.
  • S pomocí tatínka můžeš vypěstovat kytičku a pozorovat jak roste.
  • Příloha č. 13, Příloha č. 14

12.) Také můžeš mamince pomáhat doma, na zahrádce, s nákupem...

A nezapomeň dát mamince sladkou pusinku !!!

Téma 27.4. - 30.4. "Cesta strašidelným hradem"

Ahoj, přeji ti pěkný den. Protože se blíží den Pálení čarodějnic, bude tento týden tvým úkolem projít strašidelným hradem až k samotné velké čarodějnici. Po cestě budeš procházet jednotlivými komnatami (pokoji, místnostmi) a v každé na tebe čekají tajuplné úkoly. Ale neboj se, strašidelné to bude jen trošku :-). Nezapomeň, že musíš postupovat krok za krokem, od prvního úkolu k poslednímu. Ale ty to jistě zvládneš, jsi moc šikovný(á). Na konci cesty na tebe čeká odměna :-).

1.) Než vstoupíš do strašidelného hradu, nakresli, jak si takový strašidelný hrad představuješ...

  • Vezmi si papír, klidně i větší velikost, pokud máš, a použij pastelky, nebo voskovky. Nezapomeň na různé detaily (okna, věžičky, hradby,...). A využij celou plochu papíru. Mysli přitom také na správný úchop tužky (mladší děti mohou místo hradu nakreslit domeček).

 

2.) Potom si výkres někde vystav.

 

3.) A teď můžeš vstoupit do hradu hlavními dveřmi. Ale opatrně, nevíš, co tě tam čeká....... nyní jsi uvnitř místnosti, která se jmenuje PAVOUČÍ HALA. Všude je plno pavouků a pavučin. Asi se tu už dlouho neuklízelo. Některé pavučiny jsou hodně potrhané.

  • Oprav je, prosím... příloha 01 - dokresli pavučinu
  • Porovnej jejich délku... příloha 02 - urči nejkratší - nejdelší

 

4.) Výborně, pavučiny jsou opravené. A teď, když se kolem sebe rozhlédneš, je tu hodně místa. Dalo by se tu i tančit nebo cvičit... Vezmi mamku nebo taťku a zacvičte si spolu. Pusťte si vaši oblíbenou písničku, zatančete si a protáhněte si celé tělo...

  • příloha 03 - cvičí celá rodina-soutěž
  • ODKAZY NA WEB:

https://www.youtube.com/watch?v=Z0reRGaJL0o
https://www.youtube.com/watch?v=cnOpK_Y0jdE
https://www.youtube.com/watch?v=Mp8NO5Sy5QE
https://www.youtube.com/watch?v=QVzsoTAAw_8
https://www.youtube.com/watch?v=C-ZOEq1SCi0

 

5.) Skvělé, a teď můžeš jít dál do další komnaty. Její název je ODPOČINKOVÝ POKOJÍK. Zde si můžeš trošku odpočinout a pustit si pohádku O malé čarodějnici...

https://www.youtube.com/watch?v=YlmGiFpEe9E

 

6.) Teď si představ, že umíš čarovat... odpověz na otázky...

  • Jakým bys chtěl(a) být zvířetem a proč?
  • Co bys vyčaroval(a) pro maminku a pro tatínka?
  • Co by sis přál(a) pro sebe?
  • S jakou pohádkovou postavou by ses chtěl(a) seznámit a proč? O čem byste si povídali?
  • Urči první písmena těchto slov - kouzelník, čaroděj, hrad, zámek, strašidlo, pavouk, myš, sova, výr, duch, kočka, havran, žába, pohádka, ježibaba.
  • Spočítej u těchto slov i počet slabik...
  • Vymysli co nejvíce slov na tato písmena - Č, K, S, P...

 

7.) Nyní můžeš vejít do dalšího pokoje, ale tiše, prosím, nacházíš se totiž v KOČIČÍ KOMNATĚ. Kočky ještě spí, tak ať je nevzbudíš...

  • Vyplň pracovní list - kočky - příloha 04
  • označ všechny kočky, které se dívají doprava
  • najdi stejnou kočku podle kočky co je v rámečku
  • označ a spočítej havrany, kolik letí vlevo, kolik vpravo - příloha 05
  • vyplň pracovní list - počítej - do prázdného rámečku napiš počet - příloha 06

 

8.) Jsou zde připravené 2 básničky. Vyber si, která se ti líbí víc a nauč se ji...

Strašidlo
Já jsem malé strašidlo,
Bu bu bu bu bu
Odněkud jsem přilétlo,
Hu hu hu hu hu.
Mě se děti nebojí,
Bu bu bu bu bu
A se mnou si pohrají,
Hu hu hu hu hu

Čarodějka
Letí, letí černý mrak,
Ano, ano, je to tak.
Čarodějka v černém hávu,
Letí dneska na oslavu.
U ohně si poskočí,
Dokola se zatočí.

 

9.) Výborně, zvládl(a) jsi to... ještě, než půjdeš do další místnosti, vyrob si čarodějnici z papíru. Můžeš si ji potom postavit k tomu krásnému obrázku strašidelného hradu, který jsi už kreslil(a).

  • příloha 07 - čarodějnice skládanka
  • příloha 08 - Můžeš si také vykreslit a vystřihnout pro čarodějnici kočku.

 

10.) Nyní tě čeká místnost, kde se objevují hádanky - HÁDANKOVÁ HALA... Teď musíš vyřešit několik hádanek. Kdyby sis nevěděl(a) rady, rodiče ti jistě pomohou :-)

 

11.) V Hádankové hale na tebe čeká ještě několik omalovánek. Vyber si, které se ti líbí. Můžeš vybarvit kolik budeš chtít. Jak chceš :-)

 

12.) Juchůů, splněno, to je skvělé... Teď se pomalu přesunuj do dalšího pokoje. Ale měj se na pozoru, nikdy nevíš, co tě za dalšími dveřmi čeká...... teď už dveře klidně otevři. Nacházíš se v TAJEMNÉ KOMNATĚ. Tajemná je proto, že ne všichni sem mají přístup. Ale ty ano. Naučíš se zde několik krátkých zaklínadel...

  • "Čáry, máry, kouzlení, ať se ta věc promění!"
  • "Čáry máry, čáry máry, hni se koště, láry fáry!"
  • "Neptej se koště proč a rychle k nebi skoč!"
  • "Čarujem, čarujem, máme hůlku, někdo má malou, někdo půlku. Ať je tu pití, jídla hrnec, ať je tu hudba, divoký tanec."
  • "Čáry, máry, fuchty, z černej mouky buchty!"
  • "Drápy, zuby krokodýlí, v kámen změň se v tuto chvíli!"

 

13.) A teď jsi připraven(a) na splnění tajemného úkolu a náročných cest

 

14.) Že to bylo moc lehké? Ani se nedivím. Vždyť jsi šikulka a jen tak někdo tě nenachytá. Ale pozor, další úkol nebude lehký... musíš vyrobit nějaký dárek pro naši čarodějnici. Nemůžeš přece přijít s prázdnou... může to být úplně cokoliv, co tě napadne, a zvládneš to vyrobit...... jestli se usilovně snažíš a nemůžeš na nic přijít, trošku ti poradím. Můžeš kreslit, malovat, stříhat, lepit, skládat z papíru, obkreslovat, a tak dále. Až bude dáreček hotový, můžeš jít dál. Už tě čeká poslední místnost.

 

15.) Dáreček máš hotový? Nádhera. A teď projdeš přímo do HALY LEKTVARŮ. Zde je důležité, aby ses připravil(a) na návštěvu čarodějnice. Za dalšími dveřmi už je totiž její komnata...

  • Nejdříve vymysli pro čarodějnici jméno. Jak by se mohla jmenovat?
  • Jak si představuješ, že taková čarodějnice vypadá? Zkus ji popsat - co má na sobě, jaká je, jak vypadá,...

 

16.) Jsi skoro u cíle. V poslední komnatě na tebe čeká naše čarodějnice. Než vstoupíš, vyrob pro sebe a celou rodinu (za pomoci maminky) "LEKTVAR".

  • nejdříve vyber co do lektvaru nepatří - příloha 26
  • a nyní připrav nějakou dobrotu na osvěžení - džus, šťávu, koktejl, přidej třeba kapku citronu nebo ovoce...
  • Povedlo se? A chutnalo vám? Výborně. Tak teď otevři dveře...
  • Je tam naše čarodějnice?
  • A co dělá?
  • Vypadá tak, jak sis ji představoval(a)?
  • Co jí řekneš? Nezapomeň na slušné chování a mluv spisovně, to má moc ráda.
  • Můžeš jí říct básničku, kterou ses naučil(a).

 

17.) Pokud jsi prošla (prošel) celým hradem a poctivě plnil(a) všechny úkoly, čeká na tebe odměna! MOC GRATULUJEME! :-)

 

Něco navíc:

Noc čarodějnic aneb když čarodějnice nastartovaly košťata

Filipojakubská nebo také Valpružina noc z 30. dubna na 1. května je jednou z magických nocí, kdy prý mají zlé síly větší moc než jindy. Lidé věřili, že v povětří poletuje spousta čarodějnic, které se slétají na sabat. Proto se této noci říká "noc čarodějnic". Čarodějnice nebo také čarodějové byli podezříváni ze spojení s ďáblem, který měl za jejich pomoci šířit zlo. Proti uhranutí a kouzlům čarodějnic se lidé odedávna snažili bránit. Kropili místnosti i dobytek svěcenou vodou, na dvůr zapichovali trnkové pruty, vidle nebo košťata. Práskalo se biči, střílelo z pušek a bušilo do hrnců a pánví, aby se čarodějnice zahnaly a zlomily se jejich čáry. Jedním z prostředků, jak se před čarodějnicemi ochránit, bylo i pálení ohňů. Postupně se tento velmi starý obřadní zvyk proměnil v "pálení čarodějnic", jak je známe dnes. Výročnímu čarodějnickému reji, který se odehrával na opuštěných místech a byli při něm do čarodějnického společenství přijímáni noví uchazeči, se říkalo sabat. Čarodějnice se prý před ním natíraly kouzelnými mastmi, s jejichž pomocí pak mohly na košťatech létat. Při reji byla volena královna sabatu, která potom vládla hostině a tanci - čarodějnickomu kolu, které se tančilo pozpátku. Jídla sice vypadala lákavě, ale byla bez chuti a nezahnala hlad. Nesměl chybět ani kotel plný žab a hadů stejně jako nádoby s jedy. Čarodějnice se tu, jak lidé věřili, s oblibou proměňovaly ve vlky, psy a jiná zvířata a vyprávěly si, co všechno zlého se jim od posledního setkání podařilo natropit.

"Babo, raď"

Čarodějnice však nemusely být jenom zlé. Těch, které znaly tajemství bylin, uměly zahánět nemoci a napravovat zlomeniny, si lidé vážili. V některých jazycích dokonce slovo čarodějnice znamenalo "moudrá žena". Bylinkářky - vědmy se vyznaly v tajích přírody. Věděly mnoho o působení rostlin, hub, kamenů, kovů, drahokamenů, ale i barev a vůní. Jejich poznatky, někdy zdánlivě nesmyslné a bláznivé, přispěly mnohdy k užitečným vědeckým objevům. A tak stará "přírodní magie" ovlivnila lékařství, chemii, biologii i fyziku. Ale ani tyto hodné "čarodějnice" to neměly lehké. Většina z nich se ve středověku stala obětí "honu na čarodějnice". Miliony nevinných žen byly odsouzeny a upáleny na hranicích po celé Evropě, ale i Americe.

 

V dalších přílohách naleznete písničky. Některé děti znají, určitě si vzpomenou. Mnozí z vás umí hrát na hudební nástroj. Zahrajte si a společně zazpívejte.

 

 

 

 

Téma 20.4. - 24.4. "Jaro je tady"

1.) Začínáme protažením svého těla...

Vyšlo slunce, zasvítilo,
na nebi se otočilo,
každá kytka maličká,
radost má ze sluníčka.
Ke slunci se naklání,
lístky z hlíny vyhání.

( chůze na místě )
( dáme ruce v bok a otáčíme se dokola )
( děláme podřepy )
( vyskakujeme do výšky )
( úklony do boku )
( vzpažíme ruce nahoru )

 

2.) Pohádka O JARNÍM SLUNÍČKU - soustřeďte děti k poslechu

Vykouklo sluníčko za bílým obláčkem, který plul po modré obloze. Sluníčko se protáhlo, zamrkalo a usmálo se na svět. Letos nastal jarní čas nějak brzy, ale kytičky už vykukují z hlíny, ptáčci začínají zpívat, tak se sluníčko dalo do práce. Rozzářilo se na celou oblohu, zahnalo obláčky a začalo pomalu prohřívat zem. A jaro může začít. Další den však bylo pošmourné ráno plné mraků a sluníčku dalo moc práce najít aspoň skulinku a nakouknout na svět. Mraky měly však převahu a tak sluníčko raději nabíralo síly, aby mraky přemohlo další den. A skutečně, další ráno se sluníčko plnou silou nadechlo a mraky se polekaly a na mnoha místech se potrhaly a sluníčko s úsměvem posvítilo na nový den. Všimlo si, že ptáčků i kytiček zase trochu přibylo, objevilo se i několik berušek, které také zvědavě nahlédly, jestli už je dost teplo, aby se mohly proletět. A tak jaro pokračovalo. Brzy se všechno začalo zelenat, bzučely včelky a bylo stále tepleji. Sluníčko z jasné oblohy sledovalo, jak se mu práce daří a spokojeně se usmívalo, protože jaro je tu.

3.) Malujeme sluníčko

  • Můžete si vzít pastelku a namalovat sluníčko.
  • Odpovídejte si na otázky: Jakou má pastelka barvu? Jaký tvar bude mít sluníčko?
  • Pokuste se sluníčko namalovat pravou i levou rukou. Můžete zkusit i nožky :-)
  • Příloha 1, Příloha 2, Příloha 3

4.) Zopakujte si barvy - poznej barvu a pojmenuj

  • Vezmi si pastelky a vymaluj si omalovánku.
  • Maminka nebo tatínek tě mohou zkoušet (poznáme již barvy doplňkové - světle, tmavě, fialová, růžová, oranžová, apod...)
  • Příloha 4, Příloha 5 - vybarvi tulipán podle čísel - 1. světle modrá, 2. světle zelená, 3. červená, 4. višňová, 5. tmavě zelená

5.) Zacvičte si podle jarní básničky...

Haló, všichni vstávejte!
Jaro opět vítejte.
Celou zimu jste jen spali,
protáhněte svoje svaly.
Raz a dva a levá pravá,
rozcvička je vždycky zdravá.
Tak už všichni vstávejte,
jaro opět vítejte.

( voláme – ruce u pusy )
( máváme )
( ruce pod hlavou – děláme, že spíme )
( cvičíme s rukama nad hlavou )
( pochodujeme )
( upažujeme a zvedáme ruce )
( to zavoláme )
( máváme )

 

6.) Zazpívejte si písničky...

  • Travička zelená
  • Sluníčko, sluníčko popojdi maličko
  • Vzpomenete si na písničku "Pam, pam pampelišky" ?

7.) Povídejte si o kytičkách, které teď kvetou...

  • Popisujte barvy, tvary, vůně,...
  • Jak se máme správně chovat v přírodě, zda kytičky trháme, popř. kdy.
  • Zkus spočítat, kolik názvů kytiček znáš.
  • Vypracuj si pracovní list.
  • Příloha 6, Příloha 7

8.) Popros maminku nebo tatínka, aby ti pustili pohádku o jaru :-)

https://www.youtube.com/watch?v=q4Fz2XfcPbg

 

9.) Hádanky - hádej a pak si můžeš vyhledat obrázek v knížce nebo na internetu :-)

  • Malá kytka celá bledá ze sněhu ven cestu hledá. Při teplotě na nule rozkvétají.....................
  • Na nevelkém stonečku spousta žlutých zvonečků. Každý z nich má k jaru klíč. Copak je to? ......................
  • Každý na to kouká, civí. Na jaře se dějí divy - rozkvete vždy jeden pán. Víte který? ........................

10.) Logohrátky a jazykolamy - procvičíme jazyk a ústa...

CVIČENÍ NA HLÁSKU J
DECHOVÁ CVIČENÍ
  • nafouknutí tváří - zadržení vzduchu v dutině ústní (cca 4-5 vteřin) - následuje výdech nosem
MOTORIKA MLUVIDEL
  • rozvoj motoriky rtů - roztáhneme rty do širokého úsměvu - "šašek"
JAK HLÁSKU NACVIČUJEME
  • využitím pomocné hlásky í
  • zmenšený čelistní úhel, koutky jsou zaostřené do širšího úsměvu, z této pozice vyslovujeme prodlouženou hlásku i ve spojení s dalšími samohláskami
  • vyslovujeme tedy ía, íe, ío, íu, a vznikne tak ja, je, jo, ju.
JAK HLÁSKU PROCVIČUJEME
  • SLABIKY: ja, je, ji, jo, ju, ij, ej, aj, oj
  • SLOVA: Jana, jahoda, jaro, jas, jasný, jablko, jede, jen, jogurt
  • VĚTY: Jenda jí jogurt. Jana jede na jógu.
  • ŘÍKANKA:

    Jejda, jejda....
    Jejda, jejda, jejda
    k Jitce jede strejda.
    Jede kolem háječku,
    pokuřuje faječku.


Opakuj si stále dokola... vyzkoušej i maminku s tatínkem nebo svého sourozence

Jazykolamy:

  • Čtyři svišti na cvičišti sviští
  • Drbu vrbu

11.) Zacvičte si všichni podle videa...

https://www.youtube.com/watch?v=i4ICXoACyQ0

https://www.youtube.com/watch?v=AqhVcKWxTvc

 

12.) Můžeš se podívat, jaké kytičky máte doma...

  • Všechny kytičky spočítej a můžeš je i zalít, pokud to potřebují.
  • Příloha 9

13.) Povídej si s rodiči, co všechno taková kytička potřebuje.

14.) Vyrob si kytičku z papíru...

  • Můžeš si ji namalovat barvami, které máš doma.
  • Slož si podle návodu nebo se podívej na video a zkus poskládat (maminka nebo tatínek určitě pomůžou :-))
  • Příloha 13, Příloha 14

https://www.youtube.com/watch?v=otlDSTmxcwM

https://cz.pinterest.com/pin/343188434107759151/

 

15.) Společně si doma zahrejte KIMOVU HRU...

  • Nanoste na zem, nebo na stůl různé předměty z domu (tužku, pokličku, autíčko, panenku, plyšáka... cokoli). Chvíli se na předměty dívej a zapamatuj si je! Pak je zakryj nějakou látkou. Jeden z vás odejde za dveře. Mezitím jeden předmět "zmizí". Ten, kdo byl za dveřmi se vrátí a hádá, co zmizelo.

16.) Můžete si zahrát i TICHOU POŠTU...

  • Vymysli název jarní kytičky a pošeptej sousedovi...

17.) Příroda se probudila...

18.) Pokud chodíte na zdravotní procházku...

DALŠÍ ODKAZY:
 

 

Téma 13.4. - 17.4. "Velikonoce"

S prvními slunečními paprsky, s prvním petrklíčem, každé jaro slavíme svátky Velikonoce.

1.) Dnes si připomeneme, jak Velikonoce probíhají a jaké zvyky se s nimi pojí. Prosím maminky, aby dětem přečetly - viz. přílohy...

2.) Povídej si s maminkou nebo tatínkem, které velikonoční zvyky se u vás doma dodržují.

3.) Rozšiřuj si slovní zásobu o slovesa - co dělají dívky a co chlapci? (např. dívky barví vajíčka, pečou mazance, beránka / chlapci pletou pomlázku, chodí na koledu).

4.) Říkanka na koledu pro starší děti...

Hody, hody, doprovody, dejte vejce malovaný,
nedáte-li malovyný, dejte aspoň bílý,
slepička vám snese jiný,
za kamny v koutku,
na vrbovým proutku,
proutek se ohýbá,
vajíčko se kolíbá,
proutek se zláme,
slepička z něj spadne.
Vajíčko se odkoulí
so strejčkovy stodoly,
vajíčko křáp, slepička kdák,
panímámo, máte mi ho dát!

Říkanka pro mladší děti...

Hody, hody, doprovody,
dejte medu, žádné vody,
nechci vody, dejte medu,
jinak od vás neodejdu.
A nakonec, tetičko,
dejte pěkný vajíčko

5.) Uhádneš hádanku?

Hledá máma slepička,
svoje žlutá sluníčka.
V trávě samy, bez mamky,
pípají si říkanky.
Co je to?

6.) Vezmi žlutou pastelku a kresli podle čárek ovál - viz. příloha 5

7.) Slepička nám snesla plnou ošatku vajec, tak je půjdeme vystřihnout a procvičit si čísla (viz. příloha 6)

8.) Hleden rýmy ke slovům: SLEPIČKA, ZAJÍC, VAJÍČKO, MRAK, TRÁVA, PAMPELIŠKA, KLÍČ

9.) Roztleskej slova na slabiky. Kolikrát si tleskl(a), tolik nakresli ke každému slovu puntíků. Dokážeš je spočítat? (viz. příloha 7)

10.) Vykresli si velikonoční omalovánku (viz. příloha 8)

11.) Vystřihovánka - vystřihni si vejce podle pokynu na pracovním listu (viz. příloha 9)

12.) Pomoz mamince prostřít stůl. Zvládneš správně připravit příbory? Procvičuj si - vpravo položím..., vlevo položím..., uprostřed je, vedle vlevo, mezi, nad talířkem, pod..., na..., atd.

13.) Vyzkoušej si s tatínkem navzájem kreslit prstem na záda a hádat, co je to za obrázek (písmeno, číslo)

14.) S maminkou nebo starším sourozencem si zahraj hru "Na vrbu" /ve dvojici/ a procvičte si při ní jazykolam:

Harybady, harybada, mám tu svého kamaráda.
Harybady, harybada - podrbej mi prosím záda!
Drbu, vrbu, drbu, vrbu - taaak, taaak a taaaak! Děkuji!

15.) Zacvičte si - skákejte jako kuřátka, jako zajíc, batolte se jako káčátka. Kdo z vás vydrží stát déle na jedné noze jako čáp.

16.) Zacvičte si s tatínkem - určitě to zvládnete (pro maminku dáme jiný úkol) - cvičte podle Jóga s dětmi - (viz. příloha 10) - další cvičení s dětmi najdete v odkazech

17.) Úkol pro členy rodiny - Dejte mamince 20 minut, ať si může protáhnout své tělo - cvičte podle pamela reif workout youtube.com . Pokuste se najít denně malou chvilku pro sebe

18.) Zahrajte si celá rodina na malou kapelu. Vytáhněte mamince v kuchyni z šuplíku vařečky, pokličky, lžičky, skleničky a udělejte si z nich hudební nástroje. Zazpívejte si písničky, které jsme se společně naučili nebo které vás naučili rodiče. Děti si jistě vzpomenou na písničku "Muzikantská rodina"...

Táta včera v šatníku, zatloukal pár hřebíků,
bum, bum, bum, až se třásl celý dům.
V kuchyni zas maminka, každou chvíli zacinká,
pokličkou, pokličkou, velkou nebo maličkou.
Naše malá Monika, ta vám v hudbě vyniká,
ta hraje, ta hraje, na skleničku od čaje.
I náš Véna ze zvyku, umí dělat muziku,
panečku, panečku, vařečkou o vařečku...

19.) Bludiště - nejdříve prstem potom pastelkou. Kresli cestu mezi dvěma čárami a nepřetahuj. (viz. příloha 11)

20.) Ozdob si velikonoční vejce v ošatce. Použij svislé, vodorovné čárky i čáry, vlnovky, kolečka, tečky atd. - říkáme tomu dekorativní kreslení - příloha 12

21.) Při grafomotorickém cvičení dbejte na správný úchop tužky, pastelky, uvolněné zápěstí, lehkou stopu tužky - příloha 13

22.) Procvičíme si počítání - přesné zadání úkolu je na pracovním listu - příloha 14

23.) Porovnávej velikost - zvládnou všechny děti - příloha 15

24.) Dodržuj pravidelné střídání viz. vzor - příloha 16

25.) Hleden dvojice stejných velikonočních vajíček - příloha 17

26.) Vyrob si podle předlohy Zajíčka a vybarvi si ho pokud nemáš doma barevné papíry - příloha 18

27.) Zahrajte si všichni doma hru "Zima, zima, teplo, teplo, přihořívá, hoří" - rodiče ji určitě znají. (hledáme velikonoční vajíčko nebo jakýkoliv předmět)

ČTENÍ PRO RODIČE:

1. Školní zralost
2. Desatero pro rodiče

DALŠÍ UŽITEČNÉ ODKAZY:
Téma 1.4. - 10.4. "Moje rodina"
  • Vyjmenuj a spočítej všechny členy tvojí rodiny.
  • Jak se jmenují? Znáš jejich jména? (můžeš přidat i jména prarodičů a dalších příbuzných)
  • Nauč se znát svoji adresu.
  • Nakresli svoji rodinu (použij pastelky).
  • Spočítej slabiky ve slovech: máma - maminka, táta - tatínek, bratr, sestra, dítě, miminko, babička, děda - dědeček, teta, strýc.
  • Rozšiřuj si slovní zásobu o přídavná jména: jaká je maminka, tatínek, sestra, bratr? (u každého vyjmenuj 5 vlastností)
  • Rozšiřuj si slovní zásobu o slovesa: Co dělá táta, děda, kamarád? (opět vyjmenuj 5 činností)
  • Hledej slova opačného významu ke slovům (uvedu příklad světlo-tma): hodný, vysoký, bílý, veselý, kyselý, malý, ostrý, rychlý...
  • Nauč se jednu z těchto básniček

Naše rodina (Michal Černík)
Líbí se mi u nás doma,
tam si hraju, spím i stonám.
Ze všeho mám nejraději,
když se máma s tátou smějí.
Mám je rád a oni mě,
patříme si vzájemně.

Naše máma
Naše máma, to je máma,
máma, mamka, maminka.
Ta se vám tak právě hodí
pro našeho tatínka.

A můj táta, to je táta,
hodného mám tatínka.
Dobře, že ho v světě našla
právě naše maminka.

  • S maminkou si zazpívej vaši oblíbenou písničku.
  • S tatínkem si zacvičte - můžete podle písničky, udělejte si 10 dřepů, protáhněte nohy, záda (jako kočička), vytáhněte se na špičky - dosáhnete vysoko?
  • S tátou a sourozencem postavte z kostek co nejvyšší věž, nemáte-li kostky, sestrojte společně něco ze stavebnice.
  • Udělej 1 dobrý skutek.
  • Pomáhej mamince při přípravě jídla (oloupat cibuli, brambory-škrabkou, nakrájet papriku - zvládneš to?). Až se setkáme máme se zúčastnit soutěže Zdravá 5 - předškoláci.
  • Vypracuj pracovní listy - najdete v příloze a nezapomeňte si je podepsat a připsat datum, kdy jste ho vyplnili.

Přejeme vám hodně úspěchů při plnění úkolů.

Pracovní list 01 – pro předškoláky
Pracovní list 02 – pro všechny děti – spoj stejné hvězdičky
Pracovní list 03 - pro všechny děti
Pracovní list 04 – pro všechny děti
Pracovní list 05 – pro předškoláky (kolečkem zapiš počet slabik)

UŽITEČNÉ ODKAZY - dětské webové stránky

http://www.hraveuceni.cz
https://www.detskestranky.cz
http:// www.kamaradske-hry.cz
http://www.detsky.blog.cz/0610/vybarvi-spravny-pocet
http://www.napadyproanicku.cz/pracovni-listy-a-sablony/pracovni-listy

 

 

 

Prosíme rodiče, aby toaletní potřeby pro děti nosili od pondělí 7.8.2020

Co bude dítě potřebovat do MŠ...

Do MŠ dávejte dětem věci, u nichž nebude vadit případné ušpinění nebo poškození.

Žádáme maminky, aby všechny věci označily jménem dítěte a našily na kalhotky, pyžama, teplákovou soupravu, mikinky,... POUTKA !

Nedávejte dětem do MŠ...

Do mateřské školy nepatří zlato, šperky, drahé hračky, drahé značkové oblečení a malá autíčka, mini hračky z Kinder vajíček.