logo

 

Úplata za předškolní vzdělávání

Měsíční výše úplaty za předškolní vzdělávání v MŠ je stanovena na 450,- Kč.
Tato výše je stanovena pro období od 1.9.2018 do 31.8.2019.

Děti, které dovrší ve školním roce 2017 – 2018 věku 6ti let a děti s odkladem povinné školní docházky, jsou od úplaty za předškolní vzdělávání osvobozené.

Úplata za předškolní vzdělávání dítěte v mateřské škole je platba, která je pro rodiče povinná a je nedílnou součástí rozpočtu Základní školy a Mateřské školy.

Způsob úhrady:

převodem z účtu
  • 1. platba září – prosinec /450 x 4/, splatnost k 15.9.2018
  • 2. platba leden – březen /450 x 3/, splatnost k 15.1.2019 /platbu nezasílat v prosinci, až v lednu/
  • 3. platba duben – červen /450 x 3/, splatnost k 15.4.2019
  • číslo účtu - 50636621/0100 /číslo účtu je pouze pro platby za úplatu předškolního vzdělávání/
  • ve zprávě pro příjemce uvést jméno dítěte + úplata školního vzdělávání
hotově
  • úhrada na 2 měsíce tj. 450 x 2
  • vybírá zástup. ředitele, termín výběru bude rodičům předem oznámen
Pozdní platba či opakované neuhrazení této platby v MŠ je považováno za závažné porušení provozu mateřské školy a v konečném důsledku může být důvodem pro ukončení docházky dítěte do mateřské školy (zákon č. 472/2011 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 561/2004 Sb., § 35, odst. 1D – školský zákon).
Potřeby dětí při nástupu do MŠ

CO BUDE DÍTĚ POTŘEBOVAT DO MŠ

  • přezůvky - papučky s pevnou patou
  • převlečení na pobyt v místnosti - v závislosti na ročním období (tričko, tenké tepláčky nebo legíny, zástěrka, kraťasy, ponožky), nutná je kapsa na kapesník
  • převlečení na pobyt venku - dle ročního období, přizpůsobit aktuálním povětrnostním podmínkám (tepláky, mikinu nebo bundičku)
  • vhodnou obuv na pobyt venku - přizpůsobit počasí
  • pyžamo nebo noční košilku - na kabátek, kalhotky i noční košilku přišijte poutko
  • náhradní prádlo - (tričko, kalhotky, slipy, ponožky, hrací kalhoty), uložené v igelitovém sáčku ve skříňce
  • pláštěnku - mít stále uloženou ve skříňce, podepsanou
  • igelitovou tašku - na přenos čistého a špinavého prádla (uložte do skříňky dítěte)

Do MŠ dávejte dětem věci, u nichž nebude vadit případné ušpinění nebo poškození.

Žádáme maminky, aby všechny věci označily jménem dítěte a našily na kalhotky, pyžama, teplákovou soupravu poutka.
Nezapomínejte, prosím, přišít poutka i na podzimní, zimní a letní oblečení.

HYGIENICKÉ POTŘEBY

  • 1x balík toaletního papíru
  • 1x vlhké ubrousky do WC
  • 2x bílé ubrousky /pevnější, ne ty co se na pečivo lepí/
  • 1x papírové kapesníky v krabičce
  • 1x papírové kapesníky - balík cca 10ks
  • 1x zubní pastu
  • 1x zubní kartáček
  • 1x igelitové sáčky na přenos svačinek /jdou-li děti po obědě/

NEDÁVEJTE DĚTEM DO MŠ

  • zavazovací nebo zapínací (na přesky) papuče, sandály nebo pantofle
  • příliš těsné oblečení
  • zapínání oblečení na zádech
  • šle pod svetrem, mikinou nebo zástěrkou

Do mateřské školy nepatří zlato, šperky, drahé hračky, drahé značkové oblečení.

Logopedická péče

Paní logopédka se bude dětem potřebným věnova:

 

Pondělí

7,30 - 10,30 hod.

pro děti MŠ

Úterý

13,30 - 16,30 hod.

pro děti 1. třídy ZŠ

Středa

7,30 - 10,30 hod.

pro děti MŠ

Čtvrtek

7,30 - 10,30 hod.

pro děti MŠ

Pátek

7,30 - 10,30 hod. /1x za 14 dní přítomna do 16,30 hod./

pro děti MŠ

 

  • Jednou za 14 dní bude přítomna do 16 hod. pro potřebné konzultace s rodiči.
  • Dle potřeby se paní logopédka věnuje i dětem z 1. třídy ZŠ, u kterých přetrvává nesprávná výslovnost popř. že správná výslovnost je vyvozená, ale není ještě dobře upevněna.

 

Organizace školního roku 2018 - 2019 /vydalo MŠMT/

Státní svátek

  • 28.9.2018

Podzimní prázdniny

  • 29.10. – 30.10.2018 - provoz přerušen - MŠ bude uzavřena

Státní svátek

  • 17.11.2018

Ředitelské volno

  • 21.12.2018 - provoz přerušen - MŠ bude uzavřena

Vánoční prázdniny

  • 22.12.2018 – 02.01.2019 – provoz přerušen - MŠ bude uzavřena, provoz bude zahájen 03.01.2019

Jarní prázdniny /v městě Brně/

  • 11.2. - 17.2.2019 - provoz přerušen - MŠ bude uzavřena

Velikonoční prázdniny

  • 18.4.2019 - provoz přerušen - MŠ bude uzavřena

Hlavní prázdniny

  • 29.6.2019 - 1.9.2019
  • mateřská škola bude po oba měsíce uzavřena
Desatero před nástupem do MŠ
  1. Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod.

  2. Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se prohlubuje.

  3. Veďte dítě k samostatnosti zvláště v hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.

  4. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu „když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.

  5. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.

  6. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (plyšáka, hračku, šátek).

  7. Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.

  8. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.

  9. Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě – pokud den ve školce proběhne v pohodě – chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.

  10. Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte – s dítětem ze začátku můžete jít do třídy, dítě může jít jen na dvě hodiny apod.

Použitý materiál FFUK v Praze, PhDr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
Desatero pro rodiče dětí předškolního věku

Vstup do první třídy základní školy představuje pro dítě velkou životní změnu. Mění se role dítěte, prostředí, dospělí i vrstevníci, denní program, náplň činností, nároky i požadavky. Aby dítě mohlo zvládnout tuto náročnou situaci bez vážnějších problémů, mělo by být nejen dostatečně vývojově a sociálně zralé, ale také dobře připravené.

Materiál nabízí rodičům dětí předškolního věku základní informace toho, co by mělo jejich dítě zvládnout před vstupem do základní školy. Jsou zde zachyceny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Je třeba mít ale na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.

Přehled základních dovedností propojuje a sjednocuje cíle rodiny a školy. Proto je velmi důležitá spolupráce rodiny a školy, která se podílí na vzdělávání dítěte.

1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
  • svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
  • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek)
  • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
  • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
  • postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • zvládá odloučení od rodičů
  • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
  • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
  • ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
  • je si vědomé zodpovědnosti za své chování
  • dodržuje dohodnutá pravidla
3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
  • mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
  • mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
  • rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
  • má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
  • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
  • používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
  • spolupracuje ve skupině
4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
  • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
  • tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
  • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
  • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary (popř. písmena)
  • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
  • řadí zpravidla prvky zleva doprava
  • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
  • složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
  • rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
  • rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
  • sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
  • najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
  • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
  • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
  • reaguje správně na světelné a akustické signály
6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
  • orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
  • porovnává počet dvou málopočetních souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
  • rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
  • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
  • třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
  • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá ("přemýšlí nahlas")
  • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
  • rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10 - 15 min.)
  • "nechá" se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
  • záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
  • pamatuje si říkadla, básničky, písničky
  • přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
  • postupuje podle pokynů
  • pracuje samostatně
8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
  • navazuje kontakty s dítětem i dospělým, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
  • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
  • je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
  • zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
  • vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
  • ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
  • k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
  • je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
  • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
  • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
  • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
  • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
  • zná celou řadu písní, básní a říkadel
  • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
  • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
  • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
  • zvládá běžně praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
  • ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
  • má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
  • přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
  • má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa a jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
  • chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
  • zná faktory poškozující zdraví (kouření)
  • uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí

 

 

Zápis do MŠ
  • pro školní rok 2019 - 2020 bude probíhat opět s elektronickou podporou
  • VŠE BUDE UPŘESNĚNO
  • Zápis dětí proběhne ve dnech:
    00.00.2019 - od 13,30 hod. - 17,00 hod.
    00.00.2019 - od 13,30 hod. - 16,00 hod.
  • K zápisu se dostavte osobně i s dítětem, přineste řádně a čitelně vyplněnou přihlášku, podepsanou oběma zákonnými zástupci a potvrzenou dětským lékařem, rodný list dítěte, potvrzení o trvalém pobytu dítěte (pokud není shodné se zákonným zástupcem), OP zákonného zástupce, popř. doklad o trvalém bydlišti z ohlašovny trvalého pobytu, případně doklad o přechodném bydlišti
  • Během zápisu se děti mohou seznámit s prostředím třídy, herny a mohou si v naší mateřské škole pohrát. Z tohoto důvodu si přineste přezůvky s sebou.
  • Vlastní přijímací řízení můžete sledovat na internetových stránkách www.zapisdoms.brno.cz po skončení sběru přihlášek od 9.5.2018
  • K převzetí Rozhodnutí o přijetí/nepřijetí budete vyzváni mailem popř. telefonicky (pokud na přihlášce tyto údaje uvedete), kde bude uveden termín vyzvednutí. Zároveň podepíšete Zpětvzetí žádosti z ostatních MŠ, kam jste si žádost o přijetí dítěte podali.
  • Z důvodu vysokých nákladů pro odeslání doporučených dopisů do vlastních rukou, prosíme všechny rodiče, aby si přišly vyzvednout Rozhodnutí o přijetí/nepřijetí osobně do MŠ.
Informace pro rodiče k povinnému předškolnímu vzdělávání od 1.9.2017